Το ταξίδι της Μαρμαρινής σαντάλας στον βυθό...

   Η καθέλκυση της Μαρμαρινής σαντάλας είχε γίνει στις 12 Οκτωβρίου του 1997 στη Νέα Ατράκη Ευβοίας. Αποτέλεσε δημιούργημα του Προικοννησιακού Συνδέσμου επί προεδρίας Αποστόλη Δόμβρου . Αγνοώ την πιθανή συμμετοχή της Ο.Π.Σ.Ε(Ομοσπονδία Προσφυγικών Συλλόγων Ελλάδος) . Κατασκευάστηκε από τους : Ζαχαρία Ζαχαράκη (ο παππούς), ο  Γιάννης Ζαχαράκη (γιός) και Ζαχαρίας Ζαχαράκης (εγγονός), σε αρχική μελέτη του Δρος Κώστα Δαμιανίδη. Χορηγοί ήταν ο κ.Διαμαντής Διαμαντίδης και ο πρόεδρος της Alpha Bank κ.Γιάννης Κωστόπουλος. Το σκάφος βυθίστηκε στο στον λιμενίσκο των Πυργοδικίων Χαλκιδικής . Τα παραπάνω προκύπτουν από δημοσίευμα της Καθημερινής στις 7/7/2010, μετά από την αποστολή ενός γράμματος του κ.Αποστόλη Δόμβρου. Στο γράμμα του αναφέρεται ο ιδιαίτερος προβληματισμός του για την στάση της νυν Διοίκησης του Συνδέσμου , η οποία εμφανίζεται να αρνείται να επιτρέψει την ανέλκυση του σκάφους από του χορηγούς της ανέλκυσης της. Πιο συγκεκριμένα γράφει : «…όλα τα έξοδα της ανέλκυσης, της συντήρησης και της μεταφοράς της σαντάλας στο Ναυτικό Πάρκο του Παλαιού Φαλήρου αναλαμβάνουν οι χορηγοί της ναυπήγησης του παραδοσιακού αυτού σκάφους, του οποίου η καταστροφή θα αποτελέσει βαρύτατο πλήγμα στη μνήμη των αλησμόνητων μικρασιατικών πατρίδων και στη ναυτική παράδοση της Ελλάδος». Στο ίδιο δημοσίευμα αφήνεται μια υπόνοια από την αρθογράφο (Ελένης Mπιστικα) για την παρουσία της Μαρμαρινής σαντάλας στα Πυργοδίκια.


Σε ομόφωνη απόφαση της συνεδρίασης του συμβουλίου της Δημοτικής κοινότητας Νέας Περάμου στις 7/2/2012 ανακοινώνεται η συνεργασία με την Δημοτική Κοινότητα Ν.Μαρμαρά για την ανέλκυση και ανάδειξη της βυθισμένης Μαρμαρινής σαντάλας. Πρόεδρος της Δ.Κ Νέας Περάμου είναι ο κ.Παναγιώτης Παρασκευάς.

Στις 24/2/2012 υπάρχει ανακοίνωση και του Προέδρου του Συλλόγου Παλατιανών Ζαφείρη Στεφάνου στο blog :http://oroposavrio.blogspot.com/ , όπου αναφέρει την συνεννόηση μεταξύ του ίδιου και του Πρόεδρου της Κοινότητας του Νέου Μαρμαρά , Καπλάνη Γιώργο και με τον Πρόεδρο της Νέας Περάμου Αττικής, Παναγιώτη Παρασκευά για την εξέταση της ανέλκυσης του βυθισμένου αντίγραφου της Μαρμαρινής Σαντάλας στα Πυργαδίκια Χαλκιδικής.

Στην ανακοίνωσή του αναφέρει ότι πρωταρχικό του μέλημα υπήρξε η ένταξη του έργου στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου και η έναρξη των απαιτούμενων ενεργειών προκειμένου να προχωρήσει η ανέλκυση , το οποίο και έπραξε σε πλήρη συνέπεια με τις προεκλογικές του δεσμεύσεις. Περιγράφει την κακή κατάσταση του σκάφους , το οποίο είναι σπασμένο σε 7-8 κομμάτια και για αυτό πλήρως βυθισμένο. Στην αναφορά του αποδίδεται και η πιθανή συμμετοχή της Ο.Π.Σ.Ε(Ομοσπονδία Προσφυγικών Συλλόγων Ελλάδος) στο έργο της κατασκευής της σαντάλας.

Παρόλο που για πολλά πρόσωπα η προθέσεις τους είναι αναμφισβήτητες , προκαλούνται πολλά εύλογα ερωτήματα. Διαφαίνεται επίσης από τα παραπάνω ως πιθανή η διαφωνία για την αξιοποίηση του σκάφους μετά την ανέλκυση (Ναυτικό Πάρκο Παλαιού Φαλήρου ή «…ανέλκυση και ανάδειξη της βυθισμένης…»). Δυστυχώς είναι κρίμα το ότι -από ότι φαίνεται -θα χαθεί η Μαρμαρινή σαντάλα. Είναι επίσης κρίμα το ότι κανείς δεν μπαίνει στην διαδικασία να ενημερώσει σε στοιχειώδη θέματα. Ελπίζουμε σε μια επιτυχή προσπάθεια και όποιος γνωρίζει τα πράγματα καλύτερα ,ας ενημερώσει.
==========================================================

Καθημερινή 7/7/2010:

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_07/07/2010_407159

Η περιπέτεια της σαντάλας «Μαρμαρινή» που ταξιδεύει στον χρόνο και βυθισμένη απειλείται με αφανισμό... «Η Ελλάδα των Μύθων», πρέπει να προστατεύει τους αυθεντικούς της μύθους...



Πριν από 13 χρόνια, η «Μαρμαρινή» σαντάλα με τα 14 κουπιά της ταξίδεψε πάλι στο Αιγαίο, δημιούργημα του Προικοννησιακού Συνδέσμου επί προεδρίας Αποστόλη Δόμβρου. Η φωτογραφία από το πρωτοσέλιδο των «Προικοννησιακών Νέων» απεικόνιζε ένα πολιτιστικό γεγονός για το οποίο έγραψε η «Κ» τότε.

Tης Eλενης Mπιστικα

Το γράμμα ήρθε από τον Πειραιά, με ημερομηνία 2 Ιουλίου 2010 και αποστολέας του είναι ο κ. Αποστόλης Δόμβρος, επίτιμος πρόεδρος Προικοννησίων, επίτιμος πρόεδρος Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας και επί της δικής του θητείας ως προέδρου Προικοννησιακού Συνδέσμου καθελκύσθηκε η Μαρμαρινή σαντάλα. Μας θυμίζει πως η καθέλκυση έγινε στις 12 Οκτωβρίου 1997 στη Νέα Αρτάκη Ευβοίας και το πολιτιστικό γεγονός είχε περάσει και στην «Καθημερινή» με εκτενείς λεπτομέρειες για την τελετή, παρουσία των χορηγών Διαμαντή Διαμαντίδη και του προέδρου της Alpha Bank κ. Γιάννη Κωστόπουλου, από τους πρώτους κωπηλάτες. Δεκατρία χρόνια ύστερα από το χαρμόσυνο αυτό γεγονός, και όχι μόνο για τους καταγόμενους από τη Μικρά Ασία, ο κ. Αποστόλης Δόμβρος ζητεί τη βοήθεια μας διότι «εδώ και τρία χρόνια η “Μαρμαρινή” ευρίσκεται βυθισμένη στον λιμενίσκο των Πυργοδικίων της Χαλκιδικής και κινδυνεύει, αν δεν ανελκυσθεί σύντομα, να καταστραφεί ολοσχερώς. Η δε νυν διοίκηση του Συνδέσμου –γράφει ο κ. Δόμβρος– αρνείται να επιτρέψει στους χορηγούς της σαντάλας να την ανελκύσουν. Ελπίζουμε με τη δημοσίευση του παρόντος στην έγκριτη εφημερίδα σας να πεισθεί να αλλάξει γνώμη», καταλήγει ο επιστολογράφος. Και προσθέτει ότι «όλα τα έξοδα της ανέλκυσης, της συντήρησης και της μεταφοράς της σαντάλας στο Ναυτικό Πάρκο του Παλαιού Φαλήρου αναλαμβάνουν οι χορηγοί της ναυπήγησης του παραδοσιακού αυτού σκάφους, του οποίου η καταστροφή θα αποτελέσει βαρύτατο πλήγμα στη μνήμη των αλησμόνητων μικρασιατικών πατρίδων και στη ναυτική παράδοση της Ελλάδος». Αυτά από την επιστολή του κ. Δόμβρου. Χωρίς να γνωρίζουμε τους λόγους της άλλης πλευράς, που δεν επιτρέπουν την ανέλκυση της βυθισμένης (γιατί άραγε;) στον λιμενίσκο των Πυργοδικίων Χαλκιδικής, μπορούμε να δώσουμε στη δημοσιότητα, ενημερωτικά, την περιπέτεια της «Μαρμαρινής» σαντάλας και να παρακαλέσουμε τους αρμόδιους του Τουρισμού να μεσολαβήσουν ώστε να μη χαθεί αυτή η παραδοσιακή «πλωτή μνήμη», την οποία κατασκεύασαν τρεις γενιές καραβομαραγκοί, ο Ζαχαρίας Ζαχαράκης, ο παππούς, ο γιος Γιάννης και ο εγγονός Ζαχαρίας, σε αρχική μελέτη του δρος Κώστα Δαμιανίδη. «Η σαντάλα, σανδάλιον με τη βυζαντινή της ονομασία», έχει την αυθεντική της μορφή. Τα Προικοννήσια είναι σύμπλεγμα της θάλασσας του Μαρμαρά στην Προποντίδα και η σαντάλα πήρε το όνομα «Μαρμαρινή», λαξεμένη από καραβομαραγκούς που κατάγονται από την Κύζικο, στις ακτές της θάλασσας του Μαρμαρά. Το «γιατί» είναι βυθισμένη σε λιμενίσκο της Χαλκιδικής και πώς βρέθηκε εκεί από τα Νέα Παλάτια της Αττικής, όπου ρυμουλκήθηκε από τη Νέα Αρτάκη Ευβοίας, είναι ένα ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί. Οπωσδήποτε, πρέπει να προσεχθεί το θέμα αυτό για να μην καταστραφεί ένα δημιούργημα αγάπης των απογόνων Μικρασιατών. Το ιστορικό σκαρί είναι αλιευτικό κωπήλατο με 14 κωπηλάτες, δύο σειρές από επτά, ξύλινο, κομψά επίμηκες και αναπτύσσει ταχύτητα 10 κόμβων! Η φωτογραφία από την καθέλκυση, πριν από 13 χρόνια, είναι η δική μας προτροπή ώστε να διερευνηθεί το θέμα της μη ανέλκυσης και ποια τα αίτια... Η σαντάλα που διέσχιζε τον Μαρμαρά, είχε τη χαρά να πλεύσει στο Αιγαίο. Στη ραψωδία Ε΄ της «Οδύσσειας», η κατασκευή της ξύλινης σχεδίας έγινε από τον Οδυσσέα αφού η Καλυψώ στο νησί του έδωσε χάλκινο πελέκι και σκεπάρνι για να κόψει κλώνους από ψηλά δένδρα και να τους σταθμίσει, για να ’ναι ίσοι... Η «Μαρμαρινή» συνέχισε αυτό το ταξίδι στον χρόνο και στο Αιγαίο...


==========================================================
Απόφαση 7/2/2012 Ν.Πέραμος:



==========================================================
24/2/2012 από το oroposavrio.blogspot.com

Συνδεσμος : http://oroposavrio.blogspot.com/2012/02/blog-post_24.html

".....Και ο δεύτερος για να ενημερώσω για κάποιες κινήσεις που έχουν γίνει από μέρους μας,για την ανέλκυση και επισκευή,του πιστού πρωτότυπου,που είχε κατασκευαστεί πριν μερικά χρόνια,από την Ο.Π.Σ.Ε(Ομοσπονδία Προσφυγικών Συλλόγων Ελλάδος),και που δυστυχώς σήμερα βρίσκεται βυθισμένο στο λιμάνι των Πυργαδικίων Χαλκιδικής.

Αρχικά από την πρώτη μέρα της εκλογής μου,θέλοντας να φανώ συνεπής στην ρητή προεκλογική δέσμευσή μας,φρόντισα να ενταχθεί το έργο στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου μας και να ξεκινήσουν οι απαιτούμενες ενέργειες,προκειμένου να προχωρήσουμε στην ανέλκυση.
Πριν από λίγες μέρες λοιπόν,και ύστερα από σχετική συνεννόηση,εταιρεία ανέλκυσης σκαφών,με έδρα την Νικητή Χαλκιδικής,με ενημέρωσε πως με την βοήθεια δύτη,που επί τόπου μελέτησε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το σκάφος,ισχύουν τα παρακάτω.
Το βυθισμένο πλοίο,έχει κοπεί σε 7-8 κομμάτια και γιαυτό άλλωστε έχει βυθιστεί ολοσχερώς.
Έχω διαρκή επικοινωνία,τόσο με τον Πρόεδρο της Κοινότητας του Νέου Μαρμαρά,Καπλάνη Γιώργο,αλλά και με τον Πρόεδρο της Νέας Περάμου Αττικής,Παναγιώτη Παρασκευά και εξετάζουμε από κοινού την βιωσιμότητα του εγχειρήματος,αλλά και τις όποιες δυνατότητες μας δίνονται,προκειμένου να έχουμε θετικό αποτέλεσμα.
Για να προλάβω κάποιους,που ίσως μιλήσουν για περιττά έξοδα,σε περίοδο κρίσης,θα απαντήσω,πως η Πολιτιστική Κληρονομιά,ούτε υποδιαιρείται,ούτε μπαίνει σε πλειστηριασμούς,ούτε μπαίνει σε ζυγαριές σκοπιμότητας και ωχαδερφισμού.
Αυτό μας έχει μείνει αυτές τις δύσκολες ώρες!
Και αυτό θα μας κρατήσει ενωμένους και δυνατούς,την ώρα που οι Ευρωπαίοι "εταίροι",μας ζητούν,αυτό πρώτα να παραδώσουμε,προκειμένου να πειστούν πως μας έβαλαν στα καλούπια που χρόνια τώρα κατασκεύαζαν για εμάς.
Θα σας ενημερώνω για κάθε νέο που θα προκύπτει σε αυτή την προσπάθεια και πιστεύω,πως να οι δυσκολίες δεν είναι ανυπέρβλητες,σύντομα θα υπάρχουν ευχάριστα νέα!
ΖΑΦΕΙΡΗΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ "






2 σχόλια:

  1. Θωμάς Μαυροδόντης23 Μαρτίου 2012 στις 11:13 π.μ.

    "Αυτή είναι η Ελλάδα", Κωνσταντίνος Σιμήτης, πρώην Πρωθυπουργός,δήλωση μετά το πολύνεκρο ναυάγιο του MS Express Samina έξω από την Πάρο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΔΟΞΑΚΗΣ Σ ΣΩΤΗΡΙΟΥ10 Ιουνίου 2012 στις 8:38 π.μ.

    Χαιρετω ολους τους αναγνωστες,
    Ειμαι πρωην πλοιαρχος ΕΝ απο παιδι στη θαλασσα των ΝΕΩΝ ΠΑΛΑΤΙΩΝ,, ΩΡΩΠΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ,απογονος και εγω ΓΑΛΛΗΜΙΤΗ και ΠΑΛΑΤΙΑΝΗΣ, και εχω παρευρεθει στην καθελκυση της ΜΑΡΑΜΑΡΙΝΗΣ καθως και στην αφιξη της στα ΝΕΑ ΠΑΛΑΤΙΑ οπου και ταξιδεψε με αξιους κωπηλατεςγονους των ΠΑΛΑΤΙΑΝΩΝ.
    Αισθανομαι οτι δικαιουμαι να διερωτηθω πως ενα σκαφος νεο στην ηλικια εχει κοπει σε 7-8 κομματια οπως αναφερεται
    παραπανω, μου φαινεται αδιανοητο μιας και το μηκος της δεν επιτρεπει κατι τετοιο........
    Η ολη ιστορια της ειναι μαλλον διερευνητεα αν δεν κανω λαθος, για το οποιο ζητω συγνωμη απο τωρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή